دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
۱۴۰۳/۲/۹
1402/12/13
برگزاری نشست خبری 5 طرح تحقیقاتی خاتمه یافته دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

در ابتدای نشست جناب آقای دکتر سید محمدعمرانی معاونت محترم تحقیقات و فناوری دانشگاه ضمن اشاره به این موضوع که در سالجاری نتایج 15 طرح تحقیقاتی دانشگاه در نشست‌های خبری با عنوان "ترجمان و تبادل دانش" رسانه‌ای و ارائه شده است که این طرح ها  با موضوعات کاربردی و متناسب با نیاز استان از سوی اساتید، اعضای هیات علمی و دانشجویان این دانشگاه به نتیجه رسیده است ایشان در ادامه بیان نمودند تلاش ما بر این است تا نیازهای استان را در حوزه سلامت شناسایی و سپس استادان، محققان و دانشجویان دانشگاه را به سمت تولید طرح‌های کاربردی برای پاسخگویی به این نیازها هدایت کنیم. معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تصریح کرد: هدف دیگر ما اینست که تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده را تحت عنوان ترجمان دانش در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه با برگزاری جلسات فصلی با خبرنگاران با عنوان تبادل و ترجمان دانش برای عموم مردم اطلاع‌رسانی کنیم تا علاوه ‌بر حساس‌سازی جوامع هدف و آگاه‌سازی آنها، مشارکت مردم در اجرای این طرح‌ها را جلب کنیم.

در ادامه نتایج ارائه طرح های تحقیقاتی محققین دانشگاه به شرح زیر ارائه گردید:

1. مقایسه میزان آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودروهای سبک مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی شهرهای شهرکرد و رشت در سال 1400 (مجری و ارائه دهنده: دکتر عباس خدابخشی): در این مطالعه غلظت‌ گازهای خروجی اگزوز شامل دی اکسید کربن، مونوکسیدکربن، هیدروکربن سوخته و اکسیژن در خودروهای تست شده در مراکز فنی شهرکرد و رشت بررسی گردید. با توجه به این مطلب که خودروهای فرسوده و سیستم های کاربراتوری از نظر انتشار آلاینده ها در وضعیت مطلوبی قرار نداشتند پیشنهاد شد زیرساخت ها ی لازم به منظور آلایندگی کمتر و به سوزی خودروها فراهم گردد.

2. بررسی الگوی مصرف دارو در جمعیت وارد شده به مطالعه کوهورت شهرکرد (مجری و ارائه دهنده: دکتر پگاه خسرویان): در یک جمعیت 10 هزار نفری بررسی شده در استان مصرف داروهای قلبی و عروقی، اعصاب مرکزی و داروهای غدد متابولیک بیش از دیگر داروها است. آنچه واضح است، این است که مصرف غیرمنطقی و خودسرانه دارو، جزو رفتارهای نادرست مصرف دارو در بین اعضای خانوارها می باشد که لازم است این رفتارها شناسایی و در صورت امکان با ارائه راهکارهای اصولی اصلاح شوند.

3. بررسی مصرف داروی اریتروپویتین در بیماران همودیالیزی (مجری و ارائه دهنده: دکتر عبدالله محمدیان): در این پژوهش ارتباط بین دریافت اریتروپویتین با رخداد مرگ و میر، تغییرات اندازه فشارخون، هموگلوبین، هماتوکریت و شاخص توده بدنی در بیماران همودیالیزی بررسی شد.

4. بررسی سمیت کلیوی عصاره آبی گیاه زرآوند گرد در موش صحرایی (مجری و ارائه دهنده: دکتر محمدهادی زارعی): بر طبق نتایج طرح حاضر دُزهای بالای عصاره گیاه زرآوند گِرد ( به نخود الوندی هم معروف است) می‌تواند منجر به اثرات سمی در اندام کلیه در موش صحرایی به عنوان یک مدل حیوانی شود از همین رو می توان گفت مصرف دُزهای بالا می‌تواند موجب سمیت کلیوی شود.

5. تاثیر مداخله آموزش مجازی مبتنی بر موبایل بر اضطراب و خودکارآمدی مادران دارای کودک بستری در بخش مراقبت ویژه اطفال (مجری و ارائه دهنده: دکتر هایده حیدری): در این مطالعه به کارآمدی آموزش‌های ارائه شده از سوی تیم سلامت تاکید شده است و نتایج نشان داده که اضطراب والدین با دریافت این آموزش‌ها کاهش یافته است.

 
تعداد بازدید:
206
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:4 تعداد کل امتیازها:1
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
آدرس : شهركرد، بلوار كاشاني، ستاد دانشگاه، ساختمان شماره 2
كدپستي : 8815713471    تلفن : 33342414 -038
vcrt@skums.ac.ir
تاریخ بروز رسانی 1403/02/09
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal